Arranca el Docs més femení

Share

Engega la vintena edició del Docs Barcelona i ho fa amb una programació on el 50 per cent de les pel·lícules estan dirigides per dones.

I arranca amb la màxima potència amb el documental Amazona, una pel·lícula de Claire Weiskopf, on retrata la Val, la seva mare, una dona lliure que amb més de 40 anys i quatre fills es va proposar viure a la selva de Colòmbia.  La Val ara en té 80 i encara hi viu. A la seva manera. Igual que a la seva manera va exercir la maternitat. Ella va escollir ser lliure, ser hippie i inclús abandonar la mateixa Claire i el seu germà quan tenien 11 i 8 anys per recórrer la selva colombiana. Ara la Claire està a punt de ser mare i embarassada es proposa descobrir amb aquest documental què és la maternitat. L’amor implica sacrificis?

 

 

La Val té la seva pròpia resposta, la que li serveix a ella. Amazona és un film potent amb una dona independent i lliure que s’allunya de convencions i rols preestablerts. Un gran preludi del que sembla ens trobarem en aquesta edició del Docs.

I si, certament aquesta edició promet. 30 documentals concorren en un festival que aborda des de les relacions i el ser pare i mare avui, amb propostes interessants com la de Pawel Lozinski a You have no idea how much I love you. El que va ser assistent de Kiewlosky a Blanc, ens proposa un retrat plà – contraplà de l’amor-odi d’una mare i una filla i la Màster Class 7 planos 7, de la que ja s’han esgotat les entrades; També aborda en les relacions familiars complexes Al otro lado del muro, que retrata el conflicte en el qual es troben l’Ale i la Rocío, dos adolescents hondurenys quan la seva mare és detinguda i condemnada injustament a Mèxic. L’Ale, l’únic major d’edat haurà de fer-se càrrec dels seus dos germans.

El docs també ens acostarà al true Crime a The Promise, una pel·lícula que revisa l’assassinat de Nancy i Dereck Haysom del que van ser acusats la seva filla i la seva parella el 1985 en un judici que va ser emès per la TV.

 


També hi haurà documentals més polítics com All governments Lie, un film produït per Oliver Stone, que captura l’essència del millor periodisme d’investigació; el Silencio de los Fusiles que s’apropa al procés de pau a Colòmbia o Hacking Justice (Garzón y Assange, el juez y el Rebelde), que observa la relació advocat client existent entre l’exjutge i l’activista en un cas on està en qüestió la llibertat d’expressió mundial.

Però al Docs també hi haurà lloc per a la poesia i l’art amb pel·lícules com La calle de los pianistas o in Loco Parentis, el retrat d’un peculiar professor amant de les matemàtiques i el rock & roll en un internat d’Irlanda. I sí, si voleu viatjar us podeu aproximar a realitats diferents com les d’un parell de xèrifs a Ucraïna , als glaciars del Kazaksthan a Woman and the Glacier o a l’intens metro de Nova York i les vides que hi transiten a 21x New York.

Tota una oportunitat de descobrir món i personatges diferents en un Docs que clourà amb la fràgil i invencible personalitat de La Chana, la ballarina autodidacta Antonia Santiago Amador.

 


No us perdeu una edició en la qual a més a més tindreu l’oportunitat d’assistir a la taula rodona dedicada a la Indústria del documental a Catalunya i a la taula Dones Directores, que ens proposen noves direccions i perspectives del cinema documental.
Gaudiu del Festival!

Txell Llorens

About Txell Llorens

Sóc guionista, periodista, coolhunter i llicenciada en Dret. M'agraden la ficció i els documentals. Les històries. Les petites i les grans, les d'aquí i les d'allà.