ENCUENTRO DE GUIONISTAS 2017: TOTS CAP A SANTIAGO

Share

No sé què passarà a Catalunya aquesta propera setmana però sí sé què passarà a Santiago a partir de dijous vinent. A partir de llavors i fins dissabte la capital gallega acull el 5è Encuentro de Guionistas (i atenció perquè enguany, depèn de com t’ho miris, és una trobada internacional).

Les inscripcions encara no han tancat així que deixeu-me aprofitar aquesta finestra per destacar les que em semblen les 5 millors propostes de l’Encuentro i convidar-vos, amb altres arguments, a que vingueu.

Primer, el meu top 5:

-Guiones que traspasan fronteras. Conversación con Sergio G. Sánchez. Diàleg inaugural, dijous 2 a les 19:00h.

Tot i que ara s’hagi passat a la direcció (traidor!) Sergio G. Sánchez és un dels guionistes més interessants d’aquest país. T’agradi o no la seva filmografia la seva manera de treballar, el context que el rodeja i l’autogestió de la seva carrera (a cavall entre EEUU i Espanya) és d’allò més interessant. És un home llest, simpàtic i bon orador i tot el que ens pugui dir acabarà configurant, de ben segur, una bona radiografia de la nostra indústria (i quan dic “nostra” vull dir la dels guionistes -però hi ha una indústria del guió aquí?-). Per si tot plegat no fos prou la conversa amb ell serà moderada (a mode d’entrevista) per l’Ana Hormaetxea, també llesta, simpàtica i bona oradora. I presidenta de FAGA. No se puede pedir más.

El Convenio Colectivo. Divendres 3 a les 11:40h.

Els advocats de FAGA i ALMA (units contra l’enemic!) ens explicaran en quin estat està el Conveni Col·lectiu. El primer que hem de fer com a guionistes és ser professionals i per poder ser-ho hem de ser tractats com a tals. No hi ha professionalització del guió sense el conveni. Ara voldria explicar-vos els detalls per fer-vos enfadar però potser que els advocats ens ho expliquin millor. Assistir l’exposició/diàleg entre els dos advocats em sembla essencial per saber on som i on anem com a professionals.

-Escribir para Movistar +, La Peste. Ponencia de Rafael Cobos. Divendres 3 a les 12:45h.

A aquestes alçades de la pel·lícula sembla que ja tots hem escrit alguna cosa per Movistar + però pocs ho han fet tan en serio com el Rafael Cobos. Sembla que ell i l’Alberto Rodríguez han escrit LA serie i no seré jo qui es perdi l’explicació de com ho han fet. El que fa interessant la ponència no és el making of sinó el públic d’aquest making of. Cobos és conscient que el seu públic seran un munt de guionistes i, en conseqüència, explicarà tot tipus de detalls de l’escriptura. Aquest no és un making of de “oh qué maravilla de serie hemos hecho y mira qué pelucas más bonitas” sino un de “querían que sacásemos 30 páginas y nos negamos a hacerlo hasta que nos amenazaron con la horca”. Marujeo guionil a tutiplén. Seré a primera fila.

-Mesa CIMA: Mujeres que escriben comedia. Ponencia de Olatz Arroyo y Marta Sánchez. Dissabte 4 a les 16:00h.

El currículum de l’Olatz i la Marta ja justifiquen el meu interès (Ahí abajo, Aída, 7 vidas…) però si a la seva carrera li sumem una reflexió sobre el paper de la dona en l’escriptura de comèdia la cosa deixa de ser anecdòtica i es converteix en necessària. La presència de les dones a les writers’ room està lluny de ser paritària. Per què? Com és que som tots super d’esquerres, super feministes i super guais però continua passant això? Com es pot lluitar contra aquesta situació? I encara més: Es pot lluitar a través de la comèdia? Aquestes i altres qüestions són les que espero que es posin sobre la taula en aquesta ponència. També seré a primera fila. Amb el Cobos.

-Serie documental: Muerte en León. Ponencia de Justin Webster. Dissabte 4 a les 18:25h.

Entre l’èxit i el renaixement de les sèries espanyoles hi ha un fenòmen més discret però igual de celebrable: el renaixement de les sèries documentals. Netflix i l’èxit del seu Making a Murderer van reobrir la porta a un gènere que havia estat a l’ombra molt de temps (per la gran massa de públic com a mínim). Va ser llavors quan els grans documentalistes d’aquest país (aquest? Aquell? Quin?) van poder demostrar tot el que sabien fer. Un d’ells és Justin Webster. Ningú dubta a dia d’avui que “Muerte en León” és referent per tot allò que vingui. En la seva ponència Webster ens explicarà com s’ho va fer per escriure la sèrie que ens ha deixat a tots clavats a la pantalla. L’escriptura dels documentals sempre és un misteri… Resolguem-lo d’una maleïda vegada.

 

I fins aquí el top 5.

A continuació 4 arguments extres per acabar de convèncer-te:

1.He deixat fora del ranking monstres de la talla del Miguel Barros, el Manuel Bartual, l’Aurora Guerra, l’Héctor Lozano, el Carles Costa, la Gema R. Neira o la Susana Herreras. I en aquesta llista de noms que acabo de fer també me n’he deixat!

2.Santiago és preciós i el lloc on es celebrarà l’encuentro és meravellós. I els gallecs encara més. I el seu menjar encara més que ells. I ja paro.

3.L’Encuentro està organitzat per AGAG (els guionistes gallecs), ALMA i FAGA. Que els dos sindicats de guionistes d’Espanya (em refereixo a ALMA i FAGA) uneixin forces per organitzar un esdeveniment com aquest és que tot va bé. A banda de tot el que puguem aprendre i compartir amb els companys guionistes d’arreu d’Espanya l’Encuentro és símbol de fraternitat i companyerisme. Intercanviar batalletes professionals sembla anecdòtic però en realitat crea el cos identitari que qualsevol professió necessita per legitimar-se (encara més).

4.Quan vaig a masterclasses sempre surto pensant allò de “no sé per què he vingut, podria haver-ho llegit per internet i, en realitat, tot plegat ja ho sabia”… però és mentida. Ni ho podria haver llegit per internet ni ja ho sabia. Perquè ni sóc tan hàbil amb internet ni sóc tan llest a la vida. I a tu, company/a guionista, et passa el mateix. Conèixer la realitat d’altres guionistes, sí, per suposat, ens fa millors guionistes.

 

I fins aquí la publicitat de l’esdeveniment guionil de l’any. Recordeu: de dijous 2 a dissabte 4 de novembre a Santiago. Tota la informació aquí. Si ets soci del GAC (Guionistes Associats de Catalunya) pots demanar una beca per anar-hi. Si no ho ets, ESTÀS TRIGANT A SER-HO.

Eduard Sola

About Eduard Sola

He escrit varis llargmetratges com "Barcelona nit d'estiu", "...nit d'hivern" o "María (y los demás)". També alguna sèrie com "Quatre amics i mig", "Cites" o "Sé Quién Eres". Quan dic "com" no vull dir que he escrit pel·lis i sèries "similars a" sinó que realment he escrit aquestes coses. No fotem.

One thought on “ENCUENTRO DE GUIONISTAS 2017: TOTS CAP A SANTIAGO

  1. Plas, plas, plas!! no s’hauria pogut resumir millor què és i per a que serveix l’Encuentro. I no és per haja estat “en el ajo” però crec sincerament que el progrma d’esta edició és le més interessant de totes les edicions que portem fins ara. I mira que és díficil. Només afegir una cosa, el que sou socis del GAC encara us podeu beneficiar de la borsa de viatge de 50 Euros. Eixos calerons no són poca cosa; amb ells podeu pagar l’inscripció, una nit d’hotel o, a hores d’ara, la tercera part del bitllet d’avió. Si us haguéreu decidit divendres, hauria sigut mig bitllet, així que afanyeu-vos!

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *