ON S’EXPLICA QUÈ ÉS PANORÀMICA I ALGUNA COSA MÉS

Share

Nota prèvia:

M’agradaria poder dir que aquesta serà una d’eixes entrades farcides d’ocurrències que arranquen somriures a tots els qui les llegeixen. M’agradaria dir que a més contè alguna reflexió assenyada arran del tema suggerit al títol però, com que segurament no passarà ni una cosa ni l’altra, faré ara allò que sol fer-se al final dels articles: donar-vos el link de PANORÀMICA per a que el consulteu directament. Allà hi trobareu tota la informació necessària per treure’n les vostres pròpies conclusions. Voilà: www.proyectopanoramica.com.

pantalla panorámica

Agossarats que heu decidit acceptar el repte i seguir llegint, anem per feina.

1. Què és PANORÁMICA?

Doncs es tracta d’una plataforma on-line concebuda com aparador del treball dels guionistes dels territoris on estan implantades les associacions que formen part de FAGA, que n’és l’origen del projecte.

Us faig a tots al corrent però, per si de cas, FAGA són les sigles del Fòrum d’Associacions de Guionistes Audiovisuals, fundat en 2007 per les associacions de guionistes de Catalunya (GAC-SIGC), València (EDAV), Galicia (AGAG) i Euskadi (EHGEP) per, entre altres coses, defensar amb més força els interessos del seus associats allà on la limitació del seu abast les feia més febles, es a dir davant dels interlocutors estatals i internacionals.

Amb la creació de PANORÀMICA, FAGA persegueix tres objectius intimament relacionats. Uns més que uns altres, la veritat sigui dita. Per una banda, facilitar l’accés a obres audiovisuals que d’altra manera seria molt difícil conéixer fora del seu àmbit de difusió; d’altra, la reivindicació de la qualitat d’eixes obres i per últim, la defensa de la televisió pública. Perquè no ho he dit abans però el que hi trobareu a PANORÀMICA són contiguts televisius o que, tot hi no haver estat emesos per televisió estiguin concebuts segons la lògica d’aquest mitjà. Si és que en té.

Anem per parts. Sense entrar en les perilloses aigües de la organització territorial de l’Estat Espanyol, el coneixement dels contiguts emesos per les televisions autonòmiques més enllà de l’abast del seus respectius repetidors és, diguem-ne, discret. Per si l’enunciació anterior era una mica enrevessada, ho diré fàcil: a Catalunya tenim molt poca idea d’allò que es fa a la televisió de Euskadi, Galicia o València. Bé, de València sí, perquè no fan res. Però, malhauradament ,eixa és una altra història que potser es solucioni aviat i de la qual no se si m’atreviré a parlar més endavant.

En la meva ingenuïtat, sempre he pensat que la FORTA (Federació d’Organismes o Entitats de Ràdio i Televisió Autonòmiques) hauria d’haver facilitat eixe coneixement, haver posat el mitjants per a que elS continguts de les televisions que la formen siguin coneguts de tots els espectadors. Almenys els que valen la pena. Amb tot el respecte per la diversitat de llengües i cultures. El cas és que, tot i que hauria de ser una de les raons de la seva existència, la FORTA mai no ho ha fet ni ha mostrat cap interés per fer-ho. Amb el recursos que té, que en són ben minsos, PANORÀMICA busca omplir una mica eixe buit. Es tracta de reunir tota aquesta diversitat i posar-la a l’abast de l’espectador interessat amb només un clic. Però, a més a més, que la difusió de l’obra serveixi també per donar a conéixer els seus autors, els guionistes. Per a allò que diem ara de “visibilitzar” la professió.

Açò ens duu al segon objectiu de PANORÀMICA, que és la reivindicació de la qualitat de treball d’aquests autors. Tot i que a algú pot semblar-li innecessari, mai no es repeteix prou vegades que l’absència de talent no es supleix amb abundància de recursos. Tots tenim al cap el fenòmen de les televisions escandinaves que, sense els recursos del grans grups de comunicació i treballant per a audiències modestes, han revolucionat el mercat audiovisual convertint-se en referent mundial de talent i qualitat. Bé, amb totes les precaucions que calguin, crec que es pot afirmar que el talent no és un gen víking i que els guionistes que treballen en les nostres indústries audiovisuals n’estan ben proveïts. Es tracta de mostrar-ho i d’arribar la audiències més amples i diverses.

I així arribem a tercer objectiu de PANORÀMICA: defensar un model públic de televisió com a garantía d’excel·lència. És un fet que els organismes de ràdio i televisó públics són el principal motor de les indústries audiovisuals del territoris on estan arrelades les associacions que formen part de FAGA i que, per tant , gran part de nosaltres treballem directa o indirectament per a ells. Els qui han anat més lluny moltes vegades van tenir allà la primera oportunitat d’esmolar les seves eines. Des d’aquest punt vista, és també una qüestió de simple supervivència.

Però hi a més, hi ha una qüestió d’ordre diguem-ne “moral” que va més enllà de les televisions autonòmiques i afecta a la televisió pública en general. Com a servei públic que és, la televisió ha d’acomplir amb qualitat i eficacia la funció per a la qual la societat s’ha dotat d’ella. Els ciutadans, com a legítims titulars d’aquest servei, a més, tenim el dret i el deure d’exigir que així sigui. Si m’apureu, el tenim fins i tots sobre les televisions privades, que al cap i a la fi, exploten una concesió pública. Per ahí van els trets amb PANORÀMICA.

Quina seria eixa funció? El primer que ve al cap és allò tan suat de informar, formar i divertir. Segurament podem afegir més termes però és un bon començament. I tot plegat, què entendriem per qualitat? Bona pregunta. Jo diria que no insulti la intel·ligència de l’espectador, que l’interpel·li com l’individu adult i format que és, que alimenti el seu esperit crític i alhora el seu sentiment de pertanyença a una comunitat d’iguals, que l’ajude a prendre consciència de la realitat que l’envolta i a respectar la seva diversitat. Segurament si ens pregunten, cadascú farem una enumeració diferent. En qualsevol cas, el tema dóna per a una tèsi doctoral, així que passem a aspectes més pràctics.

FAGA_fondoblanco_asociacions_invert

2. Com s’estructura PANORÀMICA?

Doncs hi ha quatre seccions: Ficció, programes, web i experimental. Les tres primeres estan clares i a la quarta es pengen aquelles obres que no tenen cabuda en les altres tres. Fàcil, no? Han de ser treballs destinats bé a televisió, emesos o no, bé a internet però que podrien tenir cabuda en la graella d’una televisió pública. En cas de que siguen capítols d’una sèrie, de ficció o no, es penja només un, generalment el primer, perquè és tracta de donar visibilitat als autors i al seu treball, no de treure’n profit. Si hi ha interés en veure més, s’ha d’acudir a la web que allotja l’obra originalment. No s’admeten ni curts ni llargs de cinema i els documentals tenen cabuda sempre que tinguin format televisiu o estiguin destinats a internet.

Evidentment els continguts s’emeten en la llengua original del territori d’origen i no porten subtítols si aquests no hi són en la web original. Però, L’intenció és poder oferir la subtitulació més endavant. Hi ha contiguts nous cada tres mesos aproximadament i cadascún d’ells s’acompanya d’una entrevista amb els seus guionistes on parlen de les circumstàncies de creació del mateix.

3. Qui pot particpar en PANORÀMICA?

Tothom que sigui guionista en Catalunya, València, Euskadi i Galicia i n’estigui interessat, amb preferència pels socis de les respectives associacions. Hi ha un equip de selecció format per un representant de cadascuna d’elles que fa el seguiment del que es produeix al seu territori, tria i proposa a la resta per a que doni el seu vistiplau. Però, com he dit, qui n’estigui interessat també pot fer arribar la seva proposta mitjançat un formulari que hi ha a la web.

Bé, com tot el que és bo, açò havia d’acabar. Només dir que PANORÀMICA es presentara oficialment a Barcelona el proper 12 de novembre dins de les activitats paral·leles del IV Encuentro de Guionistas, que també organitza FAGA. Si us interessa assistir a la presentació, estigueu atents al programa.

http://fagaweb.org/
http://www.guionistes.cat/
http://www.edav.es/
http://asociaciongalegadeguionistas.org/
http://www.gidoi.com/

Rodolf Giner

About Rodolf Giner

Sóc guionista, una circumstància que no sé fins a quin punt justifica la meua presència ací. Sóc valencià, una excentricitat com qualsevol altra. Durant els últims vint anys m'he guanyat la vida escrivint de tot en la meua llengua i aspire a continuar fent-ho. Passeu i poseu-vos còmodes.