Per què he de fer una Sèrie, aquesta és la qüestió

Share

 

David Simon protagonitza la tercera edició del Serielizados Fest

David Simon conserva la seva mirada de periodista i afronta el seu treball com a guionista des d’aquesta perspectiva. L’autor de sèries com The Wire, Generation Kill, Tremé o Show Me a Hero va ser el protagonista de la tercera edició del Festival Serielizados.

 

David Simon Foto

 

No ho reconeixerà però segueix sent un idealista. El mateix que sent adolescent i veient com el Watergate feia dimitir un president com Nixon va decidir ser periodista perquè des del periodisme es podia canviar el món. Però també un polemista que creu en el debat i en la discussió, la mateixa que ja impregnava la seva família de jueus liberals dels afores de Washington.

David Simon afronta l’escriptura d’una sèrie desgranant només dues preguntes: Perquè l’hem de fer? Per què no l’hem de fer? I des d’aquest posicionament ètic, es planteja com construirà la sèrie.

Responent a la pregunta “Per què l’hem de fer?” va edificar i estructurar The Wire. La resposta era només una, clara i contundent: ell està en contra de la guerra contra les drogues als EEUU. Des d’aquí afronta una sèrie que tracta problemes com la segregació, la pobresa als barris deprimits, la màfia o la corrupció.

 

the-wire

 

A Tremé, la sèrie amb què més s’ha divertit, i que partia de la devastació de Nova Orleans després de l’Huracà Katrina, la resposta a la pregunta “Per què l’hem de fer?” és la música i el dret a la música. La música afroamericana com a metàfora del pluralisme de la ciutat nord-americana, que integra la barreja de la cultura dels esclaus amb el refinament dels instruments europeus. La música com a llegat en una devastada Nova Orleans i com a forma de construcció d’un espai comú on sonen des de Coltrane a Michael Jackson, passant per Ottis Reding o Nina Simone.

 

Treme

 

La darrera diatriba que s’ha plantejat és fer o no fer una sèrie sobre la indústria del porno que es va instaurar al Nova York dels 70. Una indústria que va créixer després de la resolució per part del Tribunal Suprem de la Community Standards, una sentència que establia com a obscè o no el que la comunitat podia acceptar, i a partir de la qual va proliferar aquesta indústria. Els seus dubtes en aquest cas es van dissipar després d’investigar sobre el projecte i veure que entorn d’aquest món hi havia històries extraordinàries, però també molt dolor i en el seu moment, també molts diners. El projecte de The Deuce es gravarà entre el maig i l’octubre, i només el seu pilot té un pressupost de 12 milions d’euros.

Simon també ens va parlar de com entén ell la figura del guionista, i que per a ell la història ho és tot. Però cal aprendre a escriure per a televisió i ell ho va fer amb models com Shakespeare, però sobretot Txékhov, de qui va aprendre que les persones no s’expressen sempre i que menteixen als altres i fins i tot s’enganyen ells mateixos. I sí, ens va mostrar com és possible escriure una escena divertida en un escenari del crim només dient fuck, o com només amb dues maneres de dir hola i un personatge seguint l’altre es pot mostrar la relació que hi ha entre ells. I com molts va tornar a repetir allò de “menys és més”. David Simon, tot un mestre sobre el que es diu, el que no es diu i el que queda per dir.

Txell Llorens

About Txell Llorens

Sóc guionista, periodista, coolhunter i llicenciada en Dret. M'agraden la ficció i els documentals. Les històries. Les petites i les grans, les d'aquí i les d'allà.